Past narativů

V dnešní době médii přetřásají pojem fake news, všem je zdůrazňováno, jak bychom se je měli naučit rozpoznat a bránit se proti nim. Zajímavé však je, že samotný pojem, ač existoval i dříve, dostal popularitu ve spojitosti se zvolením amerického presidenta Donalda Trumpa, který tento pojem používá (a proti němuž je používán). V našem workshopu se nebudeme soustředit přímo na fake news, ale na něco podle nás podstatnějšího, na narativy. Ne vždy totiž promluvy, které kolem sebe potkáváme, lze označit za fake news, přesto ale většina z nich je zavádějících. Jinak řečeno, i pravdivými informacemi lze lhát. Důležité v této situaci není nalézt (ne)pravdu (to ani mnohdy nelze), nýbrž pochopit, jaký narativ jednotlivé strany zastávají a&nsbp;vytvořit si vlastní názor.

Ve workshopu se blíže seznámíme s pojmem narativ a pokusíme se jej identifikovat v nejrůznějších promluvách, reklamě, televisním duelu, promluvě politika i na samozvaně objektivní Wikipedii. Výsledkem by mělo být větší pochopení problematiky a zvětšení mediální gramotnosti.